12 فوریه 2024- اختلالات فشار خون بالا در بارداری (HDP) و دیابت بارداری (GDM) دو مورد از شایع ترین عوارض بارداری هستند که افراد باردار را در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در سنین بالاتر قرار می دهند.

اکنون، در یک مطالعه جدید که در نشست سالانه انجمن پزشکی مادر و جنین (SMFM) با نامThe Pregnancy Meeting™  ارائه شد، محققان یافته هایی را ارائه دادند که نشان می دهد این دو عارضه ی بارداری ممکن است منجر به بدتر شدن سلامت قلبی عروقی کودک نیز بشوند.

در تجزیه و تحلیل ثانویه ی 3317 جفت مادر و کودک از مطالعه آینده نگر هایپرگلایسمی و پیامدهای نامطلوب بارداری (HAPO FUS)، محققان بررسی کردند که آیا ارتباطی بین اختلالات فشار خون بارداری و دیابت بارداری و سلامت قلبی عروقی کودک وجود دارد یا خیر.

از میان مادران مورد بررسی، 8 درصد به فشار خون بالا در دوران بارداری، 12 درصد به دیابت بارداری و 3 درصد به فشار خون بالا و دیابت مبتلا شدند.

سپس محققان سلامت قلبی عروقی کودکان را 10 تا 14 سال پس از زایمان بررسی کردند. سلامت قلب و عروق بر اساس چهار معیار شاخص توده بدنی، فشار خون، کلسترول تام و سطح گلوکز ارزیابی شد. دستورالعمل های اطفال هر معیار را به سه دسته ایده آل، متوسط یا ضعیف طبقه بندی می کنند.

محققان دریافتند که قبل از 12 سالگی (سن متوسط: 11.6 سال)، بیش از نیمی از کودکان (55.5٪) حداقل یک معیار غیر ایده آل داشتند که آنها را در معرض خطر بیشتر بیماری قلبی و سکته قرار می دهد.

دکتر Kartik K. Venkatesh، استاد اپیدمیولوژی و مدیر برنامه دیابت در بارداری، از مرکز پزشکی وکسنر در دانشگاه ایالتی اوهایو، گفت: این یافته‌ها مهم هستند زیرا به طور سنتی، این تصور وجود داشته است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در افراد پس از تولد- از یک نقطه ی مشترک- شروع می‌شود، اما این داده‌ها نشان می‌دهند که اینطور نیست و آنچه در رحم اتفاق می‌افتد می‌تواند بر سلامت قلبی عروقی کودک در تمام طول عمر او تأثیر بگذارد.

چکیده ی این مقاله در ضمیمه مجله آمریکایی زنان و زایمان در ژانویه 2024 منتشر شد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20240212/Pregnancy-complications-may-also-result-in-worse-cardiovascular-health-for-the-child-study-suggests.aspx